Uber přišel v Londýně o licenci

Pondělí 25. listopadu

2179660-uber-lance-un-bouton-durgence-pour-les-passagers-web-tete-0301736178782

Uber Technologies přišel v Londýně již podruhé za méně než tři roky o svou licenci. Kvůli tomu, že podle regulátora dopravy nereagoval na bezpečnostní obavy, ztrácí jeden z největších trhů mimo USA. Akcie Uberu dnes klesají o více než 1 %.

Uber Technologies přišel v Londýně již podruhé za méně než tři roky o svou licenci. Kvůli tomu, že podle regulátora dopravy nereagoval na bezpečnostní obavy, ztrácí jeden z největších trhů mimo USA. Akcie Uberu dnes klesají o více než 1 %.

Aplikace společnosti má chybu v zabezpečení, která umožňuje tisícům neautorizovaných uživatelů, aby se vydávali za řidiče Uberu tím,že nahrají svou fotku na účet řidiče s licencí, řekl ve svém dnešním prohlášení regulátor Transport for London. Uber má na odvolání 21 dní a dokud soudce nevydá rozhodnutí, může pokračovat v činnosti.

Cest s řidičem, který nebyl tím, za koho se vydával, včetně takových kteří neměli platnou licenci, proběhlo nejméně 14 000, řekl TfL. Vytvořit si účet na Uberu a přepravovat cestující byli schopni také propuštění řidiči a řidiči s pozastavenou činností.

Uber doposud fungoval na základě dvouměsíční licence, která dnes v poledne vypršela. TfL mezitím kontroloval změny toho, jak firma funguje. Když byla v září 2017 společnost označena za nevhodnou, zasedal soud až následujícího června. Během této doby směl Uber pokračovat v přijímání žádostí o jízdy. Jakékoli další odvolání může trvat i roky, než se vyřeší.

Rychlý růst Uberu v Londýně byl považován za úspěšnou expanzi společnosti mimo USA. Od té doby se ale toto město stalo bojištěm, kde se největší start-upy na světě střetávají s místními regulátory a kultovními černými taxíky. Londýnský trh sdílených jízd se od roku 2017 výrazně změnil a je čím dál tím víc konkurenceschopnější. Město udělilo licence podobným službám, jako jsou Ola, ViaVan a Bolt. Odmítnutí regulačního orgánu podepsat Uberu rozhodnutí o provozu vyvolává pochybnosti o tom, zda tato společnost, která má v Londýně 45 000 licencovaných řidičů, má v Británii nějakou významnou budoucnost.

"Rozhodnutí Transport for London zrušit Uberu licenci může mít podle nás vliv na výhled zisků společnosti v roce 2021. Londýn je pro sdílené jízdy vyspělejším trhem s potenciálem pozitivní marže EBITDA,“ uvedl Mandeep Singh, hlavní analytik Bloomberg Intelligence.

Mnoho řidičů „bude nyní čelit nouzi, kdy nebudou čelit pouze nezaměstnanosti, ale také ochromujícímu dluhu, ve snaze dostát platbám za pronájem automobilů,“ řekl James Farrar, předseda United Private Hire Drivers, pobočky odborů IWGB. „Strašlivou cenu za neschopnost Transport for London vést stabilní režim regulace a za odmítání Uberu hrát podle pravidel zaplatí nejzranitelnější pracovní síla v Londýně. “

Ve svém původním rozhodnutí proti Uberu před dvěma lety TfL uvedl, že tato společnost neprovedla dostatečnou kontrolu řidičů a ani nehlásila závažné trestné činy. Také měla problém se softwarem Uberu nazvaným „Greyball“, který blokoval pokusy vládních úředníků chytit řidiče porušující zákon. Starosta Londýna Sadiq Khan tehdy rozhodnutí regulátora bránil.

Výkonný ředitel Dara Khosrowshahi, který byl ve své pozici jen několik týdnů, provedl řadu změn, aby vyhrál nad regulátory a veřejností, čímž si v konečném důsledku zajistil dočasné povolení k provozu.

TfL dnes řekla, že Uber od rozhodnutí z června 2018 učinil „řadu pozitivních změn a vylepšení své kultury, vedení a systémů,“ aby mohl pokračovat v provozu. "Nicméně TfL identifikoval vzorec chyb společnosti, včetně několika porušení, která ohrozila bezperčnost cestujících.“

Uber také čelil řadě soudních sporů po celé Evropě, včetně případu práv zaměstnanců ve Velké Británii ohledně toho, jak se chová ke svým zaměstnancům, ve kterém prohrál.

Zdroj: Bloomberg, Patria